• Påsken sendte salg og igangsetting av nye boliger ned i april

Det ble solgt 32 % færre boliger i april i 2017 enn i samme måned i fjor, viser tall fra Boligprodusentenes Forening. Tallene for igangsetting viser en nedgang på 27% sammenlignet med april 2016. – Grunnen til nedgangen i salg og igangsettingen er at påsken i år var i april, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

Snart balanse i boligmarkedet i Norge

- De siste 12 månedene er det igangsatt i overkant av 33 000 nye boliger. Ser vi på Norge under ett, nærmer vi oss nå en balanse mellom tilbud og etterspørsel etter nye boliger, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

God sammenheng mellom salg og igangsetting av leiligheter

- 7 % av solgte leiligheter hittil i år er på ferdigstilte leiligheter, 33 % er i prosjekter under produksjon, mens de resterende 60 % er i prosjekter som skal igangsettes i 2017, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening. Dette viser at det god sammenheng mellom det som selges og igangsettingen av leiligheter, forsetter han.

God start på boligbyggingen i 2017

- Vi har fått en god start på boligbyggingsåret, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening. Igangsettingen i januar ligger hele 42 % over samme måned i fjor.

Det ble igangsatt over 31 000 boliger i 2016

- 2016 ble et meget godt år for salg og igangsetting av nye boliger, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening. Våre tall viser at det ble igangsatt 31 278 boliger i 2016, noe som er det høyeste nivået på mange år.

Mesterhus er landets største boligbygger

Mesterhus er tilbake på topp som landets største boligbygger, med 1 270 igangsatte boliger i 2016, viser tall Boligprodusentenes Forening.

Det går mot god avslutning på boligåret 2016

- November ble en god måned både på salg og igangsetting, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening. Salget lå 21 % over fjoråret, og dette er den beste novembermåneden vi har målt på salg, fortsetter han.

Høy igangsetting av nye boliger i oktober

- Det var en svært god igangsetting av boliger i oktober. Igangsettingen i oktober isolert lå hele 26 % over oktober i fjor og er den beste oktober-måneden vi har målt, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

Finanstilsynet vil stoppe boligbyggingen i Distrikts-Norge

- De foreslåtte innstramninger i Boliglånsforskriften vil ramme boligbyggingen i Distrikts-Norge, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

Svært godt 3. kvartal for salg og igangsetting av nye boliger

- 3. kvartal 2016 ble et svært godt kvartal sammenlignet med fjoråret både når det gjelder salg og igangsetting av nye boliger, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.     - Salget for kvartalet endte 26 % over fjoråret, mens igangsettingen endte 10 % over 3. kvartal i fjor, fortsetter han.