• Igangsettingen av boliger falt i oktober

Både salg og igangsetting av nye boliger i er langt lavere i oktober i år sammenlignet med oktober i fjor. Dette viser tall fra Boligprodusentenes Forening.

Lavere nyboligsalg kan få effekter for sysselsettingen neste år

Boligsalget har gått ned 20 % hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor. Det er salget av leiligheter som har størst nedgang med 35 %. Salget av eneboliger går ned 11 %, mens småhus har en oppgang på 18%. Oslo har den største nedgangen. Der er salget er ned 60 % sammenlignet med fjoråret.

Prognosesenteret nedjusterer tall for det beregnede boligbehovet

Lavere befolkningsvekst i Norge medfører at vi nedjusterer boligbehovet, sier Bjørn Birkeland, adm direktør i Prognosesenteret.

Igangsetting av nye boliger fortsetter på et høyt nivå

- Hittil i år ligger igangsettingen av nye boliger 8 % over fjoråret, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening. Igangsetting av småhus og leiligheter ligger hhv. 27 % og 11 % over fjoråret, mens eneboliger ligger 8 % under.

Boligprodusentene lanserer ny boligstatistikk på fylkesnivå

Boligprodusentenes Forening videreutvikler Boligbarometeret og lanserer i dag en indeksbasert statistikk for salg og igangsetting av nye boliger på fylkesnivå. Denne statistikken vil bli oppdatert på kvartalsbasis.

• Lørenpynten - Årets leilighetsprosjekt 2017

Igangsetting av nye boliger ligger 6 % over fjoråret

- Vi har et høyt nivå både på salg og igangsetting, og vi opplever nå et boligmarked i balanse når vi ser Norge under ett, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

• Lørenpynten - Årets leilighetsprosjekt 2017

Igangsetting av nye boliger ligger 11 % over fjoråret

Igangsetting av nye boliger hittil i år ligger 11 % over fjoråret, viser tall fra Boligprodusentenes Forening. - Igangsetting av småhus og leiligheter ligger hhv. 33 % og 17 % over fjoråret, mens eneboligigangsettingen ligger 10 % under, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

Påsken sendte salg og igangsetting av nye boliger ned i april

Det ble solgt 32 % færre boliger i april i 2017 enn i samme måned i fjor, viser tall fra Boligprodusentenes Forening. Tallene for igangsetting viser en nedgang på 27% sammenlignet med april 2016. – Grunnen til nedgangen i salg og igangsettingen er at påsken i år var i april, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

Snart balanse i boligmarkedet i Norge

- De siste 12 månedene er det igangsatt i overkant av 33 000 nye boliger. Ser vi på Norge under ett, nærmer vi oss nå en balanse mellom tilbud og etterspørsel etter nye boliger, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

God sammenheng mellom salg og igangsetting av leiligheter

- 7 % av solgte leiligheter hittil i år er på ferdigstilte leiligheter, 33 % er i prosjekter under produksjon, mens de resterende 60 % er i prosjekter som skal igangsettes i 2017, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening. Dette viser at det god sammenheng mellom det som selges og igangsettingen av leiligheter, forsetter han.