• Boligprodusentene lanserer ny boligstatistikk på fylkesnivå

Boligprodusentenes Forening videreutvikler Boligbarometeret og lanserer i dag en indeksbasert statistikk for salg og igangsetting av nye boliger på fylkesnivå. Denne statistikken vil bli oppdatert på kvartalsbasis.

• Lørenpynten - Årets leilighetsprosjekt 2017

Igangsetting av nye boliger ligger 6 % over fjoråret

- Vi har et høyt nivå både på salg og igangsetting, og vi opplever nå et boligmarked i balanse når vi ser Norge under ett, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

• Lørenpynten - Årets leilighetsprosjekt 2017

Igangsetting av nye boliger ligger 11 % over fjoråret

Igangsetting av nye boliger hittil i år ligger 11 % over fjoråret, viser tall fra Boligprodusentenes Forening. - Igangsetting av småhus og leiligheter ligger hhv. 33 % og 17 % over fjoråret, mens eneboligigangsettingen ligger 10 % under, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

Påsken sendte salg og igangsetting av nye boliger ned i april

Det ble solgt 32 % færre boliger i april i 2017 enn i samme måned i fjor, viser tall fra Boligprodusentenes Forening. Tallene for igangsetting viser en nedgang på 27% sammenlignet med april 2016. – Grunnen til nedgangen i salg og igangsettingen er at påsken i år var i april, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

Snart balanse i boligmarkedet i Norge

- De siste 12 månedene er det igangsatt i overkant av 33 000 nye boliger. Ser vi på Norge under ett, nærmer vi oss nå en balanse mellom tilbud og etterspørsel etter nye boliger, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

God sammenheng mellom salg og igangsetting av leiligheter

- 7 % av solgte leiligheter hittil i år er på ferdigstilte leiligheter, 33 % er i prosjekter under produksjon, mens de resterende 60 % er i prosjekter som skal igangsettes i 2017, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening. Dette viser at det god sammenheng mellom det som selges og igangsettingen av leiligheter, forsetter han.

God start på boligbyggingen i 2017

- Vi har fått en god start på boligbyggingsåret, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening. Igangsettingen i januar ligger hele 42 % over samme måned i fjor.

Det ble igangsatt over 31 000 boliger i 2016

- 2016 ble et meget godt år for salg og igangsetting av nye boliger, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening. Våre tall viser at det ble igangsatt 31 278 boliger i 2016, noe som er det høyeste nivået på mange år.

Mesterhus er landets største boligbygger

Mesterhus er tilbake på topp som landets største boligbygger, med 1 270 igangsatte boliger i 2016, viser tall Boligprodusentenes Forening.

Det går mot god avslutning på boligåret 2016

- November ble en god måned både på salg og igangsetting, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening. Salget lå 21 % over fjoråret, og dette er den beste novembermåneden vi har målt på salg, fortsetter han.