• Igangsettingen av boliger når nye høyder, men mange kommuner henger etter

Tall fra Boligprodusentenes Forening viser at boligbyggingen i Norge tok seg kraftig opp i juni. - Etter en lang periode med bra salg løsnet det endelig for igangsettingen, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

Oslo klarer ikke å få opp boligbyggingen

- Ved utgangen av mai viser våre tall at vi har igangsatt overkant av 27 000 nye boliger det siste året, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening. -Vi er inne i en positiv trend, men boligbyggingen i Oslo-regionen klarer ikke å henge med.

Godt boligmarked i 1. kvartal 2015

- Salg og igangsetting av nye boliger i første kvartal 2015, ligger som ventet godt over samme periode i fjor. Etter årets tre første måneder i 2015 ser vi en økning i igangsettingen på 20 %, mens salget viser en vekst på 31 % sammenlignet med 1. kvartal i 2014, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

Sterk økning i igangsetting av leiligheter i februar

- Markedsaktiviteten i februar for salg og igangsetting av nye boliger ligger betydelig høyere enn samme måned i fjor, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening. Det er en oppgang i igangsettingen på 65%, mens salget har økt 20% sammenlignet med februar i fjor.

Året starter med godt salg av nye boliger

- Både salg og igangsettingen av nye boliger januar 2015 fortsetter den positive utviklingen fra siste halvdel av 2014, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.

Boligmarkedet på bedringens vei?

- Desember 2014 ble en meget sterkt måned både for salg og igangsetting av nye boliger, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening. – Ser vi 4. kvartal alene er dette det nest beste vi har registrert siden 1999 og er 40 % høyere enn tilsvarende kvartal året før. Generelt ser vi et marked med langt større fart inn i et nytt år enn vi så for 12 måneder siden, sier Jæger.

Landets største boligbygger 2014 - Mesterhus er tilbake på toppen

Mesterhus er tilbake på boligtoppen i 2014, etter å ha blitt henvist til andre plass av Blink Hus i 2013. Blink Hus rykker ned til på 2. plass med 989 boliger, mens Obos følger deretter med 889 boliger.

• Vi ser hverken forenkling eller forbedring i de foreslåtte endringer i TEK

Kommunal – og moderniseringsminister Jan Tore Sanner har i dag sendt ut pressemelding der han presenterer endringer i byggteknisk forskrift (TEK 10). - Dette er ikke mye å juble over, sier Jæger i en kommentar.

Pressemelding: November 2014 – Positiv salgsvekst for alle typer boliger i november

November 2014 viser at salgsaktiviteten fortsetter på et godt og forholdsvis høyt nivå, og den negative differansen mot fjoråret er i ferd med å bli hentet inn. Igangsettingen i november er i historisk sammenheng svak, men likevel en økning fra november i fjor. Dette viser tall fra Boligprodusentenes Forening.

Godt av salg av nye boliger i oktober

Salget av nye boliger økte med 36 % i oktober sammenlignet med samme måned i fjor. Til tross for dette ligger boligsalget hittil i år fortsatt 8 % bak nivået samme periode i fjor. Dette viser tall fra Boligprodusentenes Forening.