• Pressemelding: Boligtall for 2013 - Fortsatt lavt salg

Tall fra Boligprodusentenes Forening viser at igangsettingen av boliger i 2013 ligger 6,1 lavere enn i 2012. Salget av nye boliger i 2013 ligger 11,8 under nivået i 2012.

• Pressekonferanse - onsdag 22. januar kl. 09.30 - Boligtall for 2013

Boligprodusentenes Forening legger frem boligstatistikken for 2013 med presentasjon av tall for salg og igangsetting av boliger. I tillegg presenteres listen over de største boligbyggere i Norge.

• Pressemelding: Boligsalget bremser opp

Tall fra Boligprodusentenes Forening viser at salget av boliger i november er ned 39 % i forhold til november i 2012. Salget av leiligheter er hele 54 % lavere enn november i fjor.

• Pressekonferanse - mandag 16. desember kl. 12.00

Boligprodusentenes Forening legger frem boligstatistikken for november 2013 med presentasjon av tall for salg og igangsetting av boliger.

• Pressemelding: Usikkerhet i boligmarkedet

Tall fra Boligprodusentenes Forening viser at igangsettingen av boliger til og med 3. kvartal ligger på samme nivå som samme periode i fjor.  Salget av nye boliger viser imidlertid en nedgang på 2,2 prosent.

• Økte byggekostnader reduserer boligbyggingen

Igangsettingen av boliger for 1. kvartal 2013 viser en negativ tendens sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor.  - Dette går i feil retning. For mye byråkrati og strenge krav gjør at det bygges for få boliger, boligene blir for dyre og det tar for lang tid, sier adm. direktør Per Jæger i Boligprodusentenes Forening.

• Forslag til nye rikspolitiske retningslinjer for samordnet bolig- og transportplanlegging i pressområdene

Norges befolkning forventes å øke kraftig i årene som kommer. Økningen vil først og fremst skje i og rundt de store byene. For å bidra til å sikre grunnleggende velferdsbehov som bolig og arbeid til alle, er det en overordnet, prioritert oppgave for myndighetene å legge til rette for økt boligbygging og næringsutvikling rundt kollektivknutepunktene. Det må tilrettelegges for kollektive transportløsninger og infrastruktur som bygger opp under dette.

• Lite forpliktende om boligforsyning i Boligmeldingen

Boligprodusentenes Forening konstaterer at det bygges for få boliger i Norge. Vi må bygge flere boliger for folk flest, sier Per Jæger. Vi må bygge flere boliger for få å unngå økt klasseskille, og for å hindre at unge og svake grupper faller utenfor boligmarkedet. Stabil og tilstrekkelig boligforsyning må være et overordnet mål, og dette må Storting og regjering ta ansvar for.

• Allianse for økt boligbygging

Under fanen ”Bolig for alle” tar blant andre LO og NHO initiativ til en bred allianse med krav om en langt mer aktiv boligpolitikk. Målet er å øke boligbyggingen i Norge. Kristin Skogen Lund, NHO og Roar Flåten, LO frontet denne alliansen i TV2 nyhetene torsdag 7. mars.

• Boligmarkedsanalyse 1. kvartal 2012

Starten på 2012 har gitt måneder med forholdsvis stor variasjon både knyttet til salgs og igangsettingen, og tendensen har for begge områder vist en markant økning fra måned til måned.